... Skip to main content

Kleurenpsychologie: heeft het invloed op hoe je je voelt?

Hoe kleur stemmingen, gevoelens en gedrag beïnvloedt

Door Kendra Cherry, MSEd Bijgewerkt op 20 februari 2024

 Beoordeeld door Steven Gans, MD

Voelt u zich energiek als u rood ziet? Maakt de kleur blauw u kalm en ontspannen? Kunstenaars en interieurontwerpers geloven al lang dat kleur een dramatische invloed kan hebben op stemmingen, gevoelens en emoties. “Kleuren, net als kenmerken, volgen de veranderingen van emoties,” merkte de kunstenaar Pablo Picasso ooit op. 

Kleur is een krachtig communicatiemiddel en kan worden gebruikt om actie te signaleren, stemming te beïnvloeden en zelfs fysiologische reacties te beïnvloeden. Bepaalde kleuren worden geassocieerd met fysiologische veranderingen, waaronder verhoogde bloeddruk, verhoogd metabolisme en vermoeide ogen.

“Het is verbazingwekkend hoe kleuren echt invloed kunnen hebben op onze stemming en ons gedrag”, zegt Rachel Goldman PhD.

“Neem even de tijd om na te denken over een ruimte die je kent. Is er een kleur die opvalt in die ruimte? Denk na over je kleding en hoe je je voelt als je kleding in een andere kleur draagt. Misschien kun je de volgende keer dat je je een beetje saai voelt, hierover nadenken en kijken of je stemming verandert door een andere kleur te dragen. Vaak zijn het de kleine dingen die de grootste impact kunnen hebben.”  

In één oogopslag

Kleur kan een belangrijke rol spelen bij het overbrengen van informatie, het creëren van bepaalde stemmingen en zelfs het beïnvloeden van de beslissingen die mensen nemen. Kleurvoorkeuren hebben ook invloed op de objecten die mensen kopen, de kleding die ze dragen en de manier waarop ze hun omgeving versieren.

Mensen selecteren vaak objecten in kleuren die bepaalde stemmingen of gevoelens oproepen, zoals het selecteren van een autokleur die sportief, futuristisch, strak of betrouwbaar lijkt. Kamerkleuren kunnen ook worden gebruikt om specifieke stemmingen op te roepen, zoals het schilderen van een slaapkamer in een zachtgroene kleur om een ​​vredige stemming te creëren.

Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de studie van hoe verschillende kleuren de stemming en het gedrag van mensen beïnvloeden. Het onderzoekt hoe kleuren emotionele reacties kunnen beïnvloeden, en hoe reacties op kleur worden beïnvloed door factoren zoals leeftijd en culturele achtergrond.

Verschillende onderwerpen die op dit gebied interessant zijn, zijn:

  • De betekenissen van kleuren
  • Hoe kleuren fysiologische reacties beïnvloeden
  • Emotionele reacties op kleur
  • Factoren die van invloed zijn op kleurvoorkeuren
  • Culturele verschillen in de betekenissen en associaties van verschillende kleuren
  • Of kleuren invloed kunnen hebben op de geestelijke gezondheid
  • Hoe kleuren gedrag kunnen beïnvloeden
  • Manieren waarop kleuren kunnen worden gebruikt om welzijn te bevorderen
  • Hoe kleuren gebruikt kunnen worden om de veiligheid te verbeteren en een meer optimale thuis- en werkomgeving te ontwerpen

Veel van het bewijsmateriaal op dit opkomende gebied is op zijn best anekdotisch, maar onderzoekers en experts hebben een aantal belangrijke ontdekkingen en observaties gedaan over de psychologie van kleur en de invloed ervan op stemmingen, gevoelens en gedrag.

De psychologische effecten van kleur

De wetenschappelijke verkenning van kleurenpsychologie is relatief nieuw, maar mensen zijn al lang geïnteresseerd in de aard en impact van kleur. In oude culturen werden kleuren vaak gebruikt om verschillende aandoeningen te behandelen en emoties te beïnvloeden. Ze speelden ook een rol in verschillende spirituele praktijken.

Waarom is kleur zo’n krachtige kracht in ons leven? Welke effecten kan het hebben op ons lichaam en onze geest? Hoewel de perceptie van kleur enigszins subjectief is, hebben sommige kleureffecten universele betekenissen.

Kleuren in het rode gebied van het kleurenspectrum staan ​​bekend als warme kleuren en omvatten rood, oranje en geel. Deze warme kleuren roepen emoties op die variëren van gevoelens van warmte en comfort tot gevoelens van woede en vijandigheid.

Kleuren aan de blauwe kant van het spectrum staan ​​bekend als koele kleuren en omvatten blauw, paars en groen. Deze kleuren worden vaak beschreven als kalm, maar kunnen ook gevoelens van verdriet of onverschilligheid oproepen.

Symbolische kleurbetekenissen

Symbolische betekenissen die vaak worden geassocieerd met verschillende kleuren: 1

  • Rood: Passie, opwinding, liefde
  • Roze: Zacht, gereserveerd, aards
  • Paars: Mysterieus, nobel, glamoureus
  • Blauw: Wijsheid, hoop, rede, vrede
  • Groen: Natuur, groei, versheid
  • Geel: Hoop, vreugde, gevaar
  • Oranje: Warmte, vriendelijkheid, vreugde
  • Wit: Waarheid, onverschilligheid
  • Zwart: edel, mysterieus, koud

Een onderzoek uit 2020 dat de emotionele associaties van 4.598 mensen uit 30 verschillende landen onderzocht, ontdekte dat mensen bepaalde kleuren vaak associëren met specifieke emoties. Volgens de onderzoeksresultaten: 2

  • Zwart : 51% van de respondenten associeerde zwart met verdriet
  • Wit : 43% van de mensen associeerde wit met opluchting
  • Rood : 68% associeerde rood met liefde
  • Blauw : 35% koppelde blauw aan gevoelens van opluchting 
  • Groen : 39% koppelde groen aan tevredenheid
  • Geel : 52% vond dat geel vreugde betekende
  • Paars : 25% gaf aan dat ze paars associeerden met plezier
  • Bruin : 36% koppelde bruin aan walging
  • Oranje : 44% associeerde oranje met vreugde
  • Roze : 50% roze is verbonden met liefde

De onderzoekers van de studie suggereerden dat dergelijke resultaten aangaven dat kleur-emotieassociaties universele kwaliteiten lijken te hebben. Deze gedeelde betekenissen kunnen een essentiële rol spelen bij het ondersteunen van communicatie.

Onze gevoelens over kleur zijn vaak diep persoonlijk en geworteld in onze eigen ervaring of cultuur. Terwijl de kleur wit bijvoorbeeld in veel westerse landen wordt gebruikt om puurheid en onschuld te vertegenwoordigen, wordt het in veel oosterse landen gezien als een symbool van rouw.

“Gezien de prevalentie van kleur, zou je verwachten dat kleurenpsychologie een goed ontwikkeld gebied is,” merkten onderzoekers Andrew Elliot en Markus Maier op in een review van het bestaande onderzoek naar de psychologie van kleur. “Verrassend genoeg is er tot nu toe weinig theoretisch of empirisch werk verricht over de invloed van kleur op psychologisch functioneren, en het werk dat is gedaan, is vooral gedreven door praktische overwegingen, niet door wetenschappelijke nauwkeurigheid.”

Kleurenpsychologie als therapie

Verschillende oude culturen, waaronder de Egyptenaren en Chinezen, beoefenden chromotherapie, of het gebruik van kleuren om te genezen. Chromotherapie wordt soms ook wel lichttherapie of colorologie genoemd.

Colorologie wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als holistische of alternatieve behandeling 4 . In deze behandeling:

  • Rood stimuleert lichaam en geest en verbetert de bloedsomloop.
  • Geel zou de zenuwen stimuleren en het lichaam zuiveren.
  • Sinaasappel wordt gebruikt om de longen te genezen en het energieniveau te verhogen.
  • Men gelooft dat de kleur blauw ziektes verzacht en pijn verlicht.
  • Er wordt gedacht dat indigotinten huidproblemen verlichten.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, suggereerde een onderzoek uit 2020 dat chromotherapie een effectieve manier kan zijn om gevoelens van medelevenmoeheid en posttraumatische stress bij verpleegkundigen op de intensive care te bestrijden. 5

Modern onderzoek naar kleurenpsychologie

De meeste psychologen staan ​​sceptisch tegenover kleurentherapie en wijzen erop dat de veronderstelde effecten van kleur vaak grof overdreven worden. Kleuren hebben ook verschillende betekenissen in verschillende culturen.

Echter, de stemmingsveranderende effecten van kleur zijn mogelijk slechts tijdelijk. Een blauwe kamer kan in eerste instantie een gevoel van kalmte veroorzaken, maar het effect verdwijnt na een korte periode.

Uit bestaand onderzoek is echter gebleken dat kleur op verschillende verrassende manieren invloed op mensen kan hebben:

  • Terwijl gekleurde pillen worden geassocieerd met een grotere pijnstilling, terwijl rode pillen worden geassocieerd met een sterker stimulerend effect. 6 
  • Volgens onderzoekers zorgt de kleur rood ervoor dat mensen sneller en krachtiger reageren, iets dat nuttig kan zijn bij sportieve activiteiten. 7
  • Spelers in zwarte uniformen lopen meer kans op straffen bij competitieve sportevenementen. 8

Er is nog steeds aanvullend onderzoek nodig

De interesse in het onderwerp kleurenpsychologie groeit, maar er zijn nog steeds verschillende onbeantwoorde vragen. Hoe ontstaan ​​kleurassociaties? Hoe krachtig is de invloed van deze associaties op gedrag in de echte wereld?

Kan kleur worden gebruikt om de productiviteit van werknemers of de veiligheid op de werkplek te vergroten? Welke kleuren hebben invloed op het consumentengedrag ? Geven bepaalde persoonlijkheidstypen de voorkeur aan specifieke kleuren? Terwijl onderzoekers dergelijke vragen blijven onderzoeken, leren we misschien binnenkort meer over de impact van kleur op de menselijke psychologie.

Zena O’Connor, docent aan de afdeling Architectuur, Design en Planning van de Universiteit van Sydney, vindt dat mensen voorzichtig moeten zijn met de vele beweringen die ze tegenkomen over de psychologie van kleur.

“Veel van deze beweringen missen onderbouwing in termen van empirische ondersteuning, vertonen fundamentele gebreken (zoals causale oversimplificatie en subjectieve validatie) en kunnen factoids bevatten die als feiten worden gepresenteerd,” legt O’Connor uit. “Bovendien verwijzen dergelijke beweringen vaak naar verouderd onderzoek zonder te verwijzen naar huidige onderzoeksresultaten.” 9

Samenvatten

Er is meer onderzoek nodig om de mentale en fysieke effecten van kleur te begrijpen. Universele associaties kunnen bestaan, maar veel andere factoren, waaronder persoonlijke voorkeuren en individuele ervaringen, spelen ook een belangrijke rol in uw unieke emotionele en gedragsmatige reactie.

Kleur kan de prestaties beïnvloeden

Studies hebben ook aangetoond dat bepaalde kleuren invloed kunnen hebben op prestaties. Niemand vindt het leuk om een ​​beoordeelde test in rode inkt te zien, maar één studie ontdekte dat het zien van de kleur rood voordat je een examen aflegt, de testprestaties juist negatief beïnvloedt. 10

Hoewel de kleur rood vaak wordt beschreven als bedreigend, opwindend of opwindend, waren veel eerdere onderzoeken naar de impact van de kleur rood grotendeels niet doorslaggevend. Het onderzoek vond echter dat het blootstellen van studenten aan de kleur rood voorafgaand aan een examen een negatieve impact heeft op de testprestaties.

In het eerste van de zes experimenten die in de studie worden beschreven, kregen 71 Amerikaanse studenten een deelnemersnummer te zien dat rood, groen of zwart was gekleurd, voordat ze een test van vijf minuten moesten doen.

Uit de resultaten bleek dat leerlingen die vóór het maken van de test het rode nummer te zien kregen, ruim 20% lager scoorden dan leerlingen die de groene en zwarte nummers te zien kregen.

Kleur en consumentenaankopen

Kleurenpsychologie suggereert dat verschillende tinten verschillende effecten kunnen hebben, van het verbeteren van onze stemming tot het veroorzaken van angst. Maar zou de kleur van de producten die u koopt ooit iets kunnen zeggen over uw persoonlijkheid? Zou de kleur van de auto die u koopt bijvoorbeeld op de een of andere manier verband kunnen houden met onderliggende persoonlijkheidstrekken of eigenaardigheden?

Bij het kopen van artikelen kunnen uw kleurvoorkeuren iets zeggen over het beeld dat u probeert te projecteren. Kleurvoorkeuren, van de kleding die u draagt ​​tot de auto die u rijdt, kunnen soms een statement maken over hoe we willen dat andere mensen ons zien. Andere factoren, zoals leeftijd en geslacht, kunnen ook van invloed zijn op onze kleurkeuzes.

  • Wit : Zoals veel van onze lezers hebben gesuggereerd, kan de kleur wit fris en schoon aanvoelen. De kleur wordt vaak gebruikt om een ​​gevoel van jeugd en moderniteit op te roepen. 
  • Zwart : Onze lezers beschrijven zwart vaak als een “krachtige” kleur, wat de reden zou kunnen zijn waarom zwart de populairste kleur is voor luxe voertuigen. Mensen beschrijven de kleur vaak als sexy, krachtig en mysterieus.
  • Zilver : Dit is de derde populairste voertuigkleur en is gekoppeld aan een gevoel van innovatie en moderniteit. Hightechproducten zijn vaak zilver, dus de kleur wordt vaak gezien als nieuw, modern en cutting-edge.
  • Rood : Rood is een opvallende kleur die veel aandacht trekt. Als u de voorkeur geeft aan dit type auto, wilt u waarschijnlijk een uitstraling van kracht, actie en zelfvertrouwen uitstralen.
  • Blauw : Mensen beschrijven blauw vaak als de kleur van stabiliteit en veiligheid. Rijden in een blauwe auto of SUV kan erop duiden dat u betrouwbaar en geloofwaardig bent.
  • Geel : Volgens deskundigen kan het rijden in een gele auto betekenen dat u over het algemeen een gelukkig mens bent en misschien wat meer bereid bent om risico’s te nemen dan de gemiddelde persoon.
  • Grijs : Deskundigen zijn van mening dat mensen die in grijze auto’s rijden, niet willen opvallen en in plaats daarvan de voorkeur geven aan iets subtielers.

Natuurlijk worden onze kleurselecties vaak beïnvloed door prijs, selectie en andere praktische overwegingen. En niet alleen dat, maar kleurvoorkeuren kunnen ook in de loop van de tijd veranderen. 11

Een persoon kan de voorkeur geven aan fellere, meer opvallende kleuren als hij/zij jonger is, maar zich aangetrokken voelen tot meer traditionele kleuren naarmate hij/zij ouder wordt. De persoonlijkheid van de koper kan een belangrijke rol spelen bij de kleurselectie, maar kopers worden vaak sterk beïnvloed door factoren zoals prijs en beschikbaarheid.

Als u bijvoorbeeld een witte auto koopt, wilt u misschien niet zozeer dat mensen denken dat u jong en modern bent, maar meer dat u een keuze maakt uit het klimaat waarin u leeft. Mensen die in een warm klimaat leven, geven doorgaans de voorkeur aan lichtgekleurde auto’s boven donkere.

Houd in gedachten

Dus wat is de kern van de zaak? Deskundigen hebben ontdekt dat hoewel kleur invloed kan hebben op hoe we ons voelen en handelen, deze effecten onderhevig zijn aan persoonlijke, culturele en situationele factoren. Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig om de psychologie van kleuren beter te begrijpen.

Leave a Reply

Deze website maakt gebruik van cookies. Als u doorgaat met het gebruiken van deze site, accepteert u ons gebruik van cookies.